Avrupa Avrupa Dediğimiz

11 Ağustos 2009 Salı

Oh Gostivar, of Debre!

Oh Gostivar, of Debre!

Gostivar'da Türkçe üçüncü resmi dil oldu! Bir Türk olarak, bu olay beni sevindirdi. Araştırmalarıma göre ‘banmak’ mastarından türeyen Aşağı ve Yukarı Bansa (Banitsa) köyleri vardır. Yukarı Bansa Köyünde derin 1967 yılında öğretmenlik yaptığımda, önce okulun alt katında, sonrada Gostivar’da bir evde kaldım. Yani beni Yukarı Bansa veya Gostivarlı da sayabilirsiniz. Birinin, yanlış yönlendirdiği bir iletide başka birine benim yukarı Bansa’lı mıyım sorduğunu gördüm. Boş vaktimde Gostivar belediyesi radyosundan Türkçe müzik dinlerdim. Gençlik ya! Onunla eğlenirdim. Gostivar’ın Raptiştah (Vrapçişte) köyünde rahmetle andığımız Üsküplü Ali Kubur, Sadık Celaddin öğretmenlik yapardı. Şu anda Amerika’da olması gereken, gene Üsküplü Fadıl Ramadan sağlık evinde diş teknikeriydi.

Bilmem neden Raptiştah’a köy demişler. Yerleşim anlayışıyla Raptiştah, benim için kasaba! Evet. Bir kasaba özelliğine sahiptir. Üstelik belediyedir! Üsküplü alim rahmetli Fettah Rauf Efendinin yakın arkadaşı rahmetli Kemal Aruçi Efendi oralıdır!

Ben anılarla başladım. Oysa niyetim başkaydı…

Gostivar’da 01. 01. 2010’dan itibaren Türkçe üçüncü resmi dil olacak. Ama biz Makedonyalı Türkler bu olayı hak ettiği kadar anmadık. Gerçi bu Gostivar için bir yenilik sayılamaz. Yalnız kabul edilmelidir ki, dilimizin bu belediyede yeniden resmiyete dönüşü bir başarıdır! O da TDP Gostivar Şubesi üyelerinin siyasette bir başarılarıdır. Bizde Türklerde bir söz vardır: Yiğidi vur, hakkını yeme! Kim ne derse desin, Gostivar’lı TDP’liler siyasette başardılar! Bu konu hak ettiği kadar yazılmalı, anlatılmalı, konuşulmalı!

Dün geçmiştir!

Bugün yaşanmıştır!

Yarın iyice düşünülmeli!

Rufi Osmani kendi doğruları için hapse giren siyasetçidir. Hapisten çıkınca evinde bizzat ziyaret ettiğim kişidir. Geçmiş olsuna gittim. Çünkü o, milli davasında haklıydı! Hangi milletten olursa olsun, milli davaları konusunda haklı olanların yanındayım!

Geriye itilmiş bir siyasetçi olarak Rufi Osmani haklı olduğundan, Gostivar’da seçimleri kazandı. Belediye başkanı oldu. Hangi parti aday çıkarsaydı, o gene kazanacaktı. Türkler onun yanında olacaklarına söz verdiler. Siyaset hesap meselesidir. O da sözünün eri olduğunu kanıtladı.

Yazımın başlığının ikinci bölümüne geçeyim.

İnternet ortamında Debre'li genç, eğitimli, azimli, fedakar bir Türk kızını tanıdım… Onun yazdıklarındaki oflamayı işittim kulaklarımda! Debre’de Türkçe eğitim sorunlarını dile getiren ilk yayınlanan yazımda gördüğünüz bilgileri ondan aldım. Gazetecinin görevi gerçekleri yazmaktır. Kızın anlattıkları gerçekti. Yakarışı sesliydi… İletiyle bildiriyordu durumu. Türklükle yanan bu genç kızımızın oflamalarını kulaklarımda duydum. O, konuyu anlatırken, aramızda yazışma mektupla olsaydı, kağıta damlayan gözyaşlarından mektubu zor okuyabilir hale gelirdim inanın. Gönül diler ki, Debre’li Türklerde bu kızdaki Türklük vardır. Ondaki azim vardır. Kararlılık vardır. Cesaret vardır!

Geçen yazıda kasten başka bir durumdan bahsetmedim...

Yerel seçimlerde Debre’de DUİ kazandı. Belediye başkanı da DUİ’li. Bunu siz de bilirsiniz. Ancak seçim öncesi TDP Debre Şubesi, DUİ ile yazılı bir seçim anlaşması yaptı. O Anlaşmaya varılan noktalardan ilki, “Debre belediyesinde, öğrenci varsa, Türkçe eğitimin başlatılacağıdır.”

Debre’de yazılı ve imzalı anlaşmadan bahsediyorum. TDP Debre Şubesi sözünde durdu. Seçmen kitlesini DUİ adayına yönlendirmeye var gücüyle çalıştı. DUİ adayı kazandı. Belediye başkanı oldu!

Şubeler arası imzalanan anlaşma Debrel’i Türklerin elinde şu anda bir delil. Hem de yazılı! İmzalı! Dedim, dedik işi değil bu. Anlaşma her iki Şube başkanının ellerinde. Eskiden bu tür belgelere ferman derlerdi. Evet, bu anlaşma bugün bir ferman özelliğinde!

TDP Debre Belediyesi Sube başkanı İdriz Ramadan ne arayacağını bilmiş. Siyasetçiliğini göstermiş. DUİ Debre belediyesi Başkanı Argitim Fida da sağlam bir siyasetçi… Sadece siyasetçi olarak değil, insanlık konusunda da büyüklüğünü gösteren biri! Benim ferman olarak adlandırdığım anlaşmadan belli oluyor bu!

Zaman bu zaman…

Şimdi Türkçe eğitim konusunda sözünü yerine getirme zamanı, Debre belediyesi başkanında...



Kaynak:

İNTERNATİONAL NEWSPAPER

ZAMAN MAKEDONYA

29 Temmuz - 4 Ağustos 2009, s:681




avni engüllü
www.avniengullu.com

http://www.avniengullu.com/Default.aspx

Hiç yorum yok: